Passa al contingut principal

Viatge a Algèria

La Mediterrània que ens uneix a l'Institut Cervantes d'Alger: Una retrospectiva del Dia Internacional de la Dona 2008

Amb motiu del Dia Internacional de la Dona de l'any 2008, l'Institut Cervantes d'Alger va organitzar una destacada exposició titulada "La Mediterrània que ens uneix", un projecte col·lectiu que va reunir dotze dones artistes de les dues ribes del Mediterrani. Entre aquestes artistes, la catalana Nefer Rovira va destacar amb la seva obra "La dormilega", una peça que va exemplificar la seva capacitat per transformar elements naturals en obres carregades d'intensitat emocional. Aquesta exposició, que es va celebrar del 8 de març al 2 d'abril, va oferir una selecció d'obres de pintura, escultura, fotografia i miniatures, amb l'objectiu de crear un diàleg artístic i posar de relleu la riquesa cultural compartida.

Per a Nefer, l'art era una expressió vital, i "La dormilega" es va convertir en un punt central de la seva aportació, captivant els visitants amb la seva combinació d'elements naturals i una narrativa emocional poderosa.

Aquesta exposició també va incloure obres d'altres artistes destacades com Djazia Cherrif, Maria Pretel, Marta Durán, Yamina Gouichiche i Marisa Blasco. Cadascuna d'elles va aportar una perspectiva única, abordant temes de territori, identitat i experiències femenines. En aquest marc multicultural, les obres de Nefer van reforçar la reivindicació de l'espai creatiu de les dones a la Mediterrània, convertint-se en una veu essencial dins de la mostra.

Conferències paral·leles sobre els drets civils de les dones

A més de l'exposició artística, es va organitzar una conferència-debat titulada "La dona i la conquesta dels drets civils", conduïda per les destacades ponents Antonina Rodrigo i Nadia Aït Zai, juristes i activistes pels drets civils. Antonina Rodrigo, escriptora i biògrafa de figures històriques com Frederica Montseny i Mariana Pineda, ha dedicat la seva vida a l'estudi de la història de les dones i la seva lluita per la igualtat. Nadia Aït Zai, jurista i professora de dret a la Facultat de Dret de Ben Aknoun, és una reconeguda defensora dels drets de les dones a Algèria. Aquesta conferència va oferir una plataforma per reflexionar sobre els reptes i èxits en la lluita pels drets de les dones a les dues ribes de la Mediterrània.

Enfortint vincles culturals i reivindicant la igualtat

L'exposició i les activitats que la van acompanyar van representar una oportunitat única per enfortir els vincles i destacar la importància de l'art com a eina per a la cohesió social i la comprensió intercultural. L'impacte d'aquest esdeveniment no només es va limitar a la visibilització de les artistes participants, sinó que també va servir com a reflexió sobre el paper crucial de les dones en la història, la política i la cultura, i sobre la necessitat de continuar lluitant per la igualtat de drets arreu del món.








Esther Vilanova Rovira 

nefer.comunicacions@gmail.com

Tots els drets reservats ©


Entrades populars d'aquest blog

L'ànima de la fusta: el nou material creatiu de Nefer

El temporal Glòria, que va assotar les costes catalanes fa uns anys, va deixar moltes seqüeles al litoral del Maresme. Però, per a Nefer, aquells troncs arrossegats pel mar, abandonats a les platges, no eren només restes d'una tempesta, sinó un material amb una història a explicar. Els troncs desgastats, marcats pel salnitre i el pas del temps, van esdevenir per a ella una oportunitat per transformar la destrucció en art. Nefer va recollir aquestes peces de fusta amb la intenció de donar-los una nova vida. En el seu taller, aquests troncs van passar per un procés de creació que buscava extreure'n l'essència més pura. Les fustes van ser cremades, polides i encerades, treballades amb una cura especial per ressaltar la seva textura i el seu color natural, alhora que es rebutjaven aquelles de formes anecdòtiques que no aportaven res a la narrativa que volia construir. La seva visió no es limita només a la forma natural del material; el seu interès va més enllà, explorant les ci...

Admiració pel romànic

La fascinació de Nefer per l'art romànic: l'Orant de Pedret com a font d'inspiració Nefer ha trobat una connexió profunda amb l'art romànic, una forma artística que, segons ella, està “feta a mida humana.” Aquesta simplicitat, lluny de ser una limitació, esdevé un pont directe entre la terra i el cel, dues forces que es troben en equilibri en les seves obres. L'art romànic, amb la seva força expressiva i la seva manca de pretensions, ha estat una font d'inspiració constant per Nefer, influint en la seva forma de composar i en la manera en què presenta les figures en les seves obres. Un exemple clar d'aquesta influència és la peça  "Flor de Pedret" , una obra inspirada en l'Orant de Pedret , un personatge pintat en una ermita preromànica del segle XI a Sant Quirze de Pedret, al Berguedà. L'Orant, amb els braços estesos i envoltat d'un cercle decorat amb motius en zig-zag, projecta una connexió entre el món terrenal i el diví. Aquest elem...

Infància de Nefer

Nefer Rovira, amb els seus traços inconfusibles i el seu món interior tan ric, ja apuntava maneres des de petita. Era una nena solitària, d'aquelles que preferien observar en comptes de parlar, que es refugiava en el seu univers intern. Era introvertida amb una imaginació sorprenent per la seva edat. Recorda encara amb claredat el seu primer dia de classe de matemàtiques: els números no li van sortir bé, i, des d'aleshores, la relació amb les matemàtiques va ser una batalla perduda. Però malgrat la seva dificultat amb els números, Nefer trobava confort en altres formes d'expressió, i aviat es va deixar captivar pel poder del dibuix. La Nefer petita tenia un llapis molt especial: la meitat era de color vermell i l'altra meitat de color blau, un llapis gruixut de fusta amb el qual feia sanefes i formes geomètriques bàsiques, alternant pals, rodones, i triangles. Allò li sortia d'allò més bé, i més d'una vegada va solucionar problemes de conjunts i subconjunts a cl...