Passa al contingut principal

L'ànima de la fusta: el nou material creatiu de Nefer

El temporal Glòria, que va assotar les costes catalanes fa uns anys, va deixar moltes seqüeles al litoral del Maresme. Però, per a Nefer, aquells troncs arrossegats pel mar, abandonats a les platges, no eren només restes d'una tempesta, sinó un material amb una història a explicar. Els troncs desgastats, marcats pel salnitre i el pas del temps, van esdevenir per a ella una oportunitat per transformar la destrucció en art.

Nefer va recollir aquestes peces de fusta amb la intenció de donar-los una nova vida. En el seu taller, aquests troncs van passar per un procés de creació que buscava extreure'n l'essència més pura. Les fustes van ser cremades, polides i encerades, treballades amb una cura especial per ressaltar la seva textura i el seu color natural, alhora que es rebutjaven aquelles de formes anecdòtiques que no aportaven res a la narrativa que volia construir. La seva visió no es limita només a la forma natural del material; el seu interès va més enllà, explorant les cicatrius i les textures que el mar havia deixat, i incorporant-les com a part essencial del resultat final. Així, les obres es converteixen en un homenatge tant a la natura com a la resistència davant l'adversitat.


A més, Nefer també va treballar amb fustes cremades, provinents dels boscos afectats pels incendis i de fogueres abandonades. Aquestes fustes portaven amb elles la marca de la destrucció pel foc, i Nefer va voler transformar-les tot retenint-ne l'ànima. Després de ser cremades novament en un procés controlat, va quedar-se amb l'essència del material: la fusta carbonitzada, reduïda al seu estat més pur, però amb una fortalesa expressiva que evocava la seva resistència. Aquestes peces es converteixen en testimonis d'un cicle de destrucció i renaixement, mostrant com la bellesa es pot trobar fins i tot en la devastació.

Les obres que han sorgit d'aquesta exploració són una mostra del poder regenerador de l'art. A través de la seva mirada, Nefer  ens convida a veure la bellesa amagada en allò que sembla perdut, a redescobrir l'ànima de la fusta i, amb ella, l'essència mateixa de la natura.





Esther Vilanova Rovira 

nefer.comunicacions@gmail.com

Tots els drets reservats ©

Entrades populars d'aquest blog

Admiració pel romànic

La fascinació de Nefer per l'art romànic: l'Orant de Pedret com a font d'inspiració Nefer ha trobat una connexió profunda amb l'art romànic, una forma artística que, segons ella, està “feta a mida humana.” Aquesta simplicitat, lluny de ser una limitació, esdevé un pont directe entre la terra i el cel, dues forces que es troben en equilibri en les seves obres. L'art romànic, amb la seva força expressiva i la seva manca de pretensions, ha estat una font d'inspiració constant per Nefer, influint en la seva forma de composar i en la manera en què presenta les figures en les seves obres. Un exemple clar d'aquesta influència és la peça  "Flor de Pedret" , una obra inspirada en l'Orant de Pedret , un personatge pintat en una ermita preromànica del segle XI a Sant Quirze de Pedret, al Berguedà. L'Orant, amb els braços estesos i envoltat d'un cercle decorat amb motius en zig-zag, projecta una connexió entre el món terrenal i el diví. Aquest elem...

Toll: la nova exposició de Nefer Rovira al Museu del Càntir d’Argentona

  El 19 de setembre s’inaugura al Museu del Càntir d’Argentona l’exposició Toll , la nova proposta artística de Nefer Rovira . Un projecte que neix de la relació íntima de l’artista amb la natura i el pas del temps, i que ens convida a contemplar la bellesa en allò fràgil, erosionat o en transformació. El llenguatge dels materials En aquesta mostra, Nefer reprèn la seva recerca al voltant de la matèria. Utilitza pigments minerals, terres, fustes trobades i restes orgàniques que el temps i els elements han anat modelant. Aquests materials són treballats amb tècniques com la pintura sobre fusta, les incisions, el gravat, el collage i l’assemblatge escultòric , donant lloc a peces que conserven l’essència del seu origen però també una nova vida transformada per la mà de l’artista. A Toll hi trobem superfícies que semblen sediments, empremtes que recorden petjades d’aigua o d’animals, textures que evoquen pedres i arrels. Cada obra és alhora gest i memòria , matèria i símbol....