Passa al contingut principal

Infància de Nefer

Nefer Rovira, amb els seus traços inconfusibles i el seu món interior tan ric, ja apuntava maneres des de petita. Era una nena solitària, d'aquelles que preferien observar en comptes de parlar, que es refugiava en el seu univers intern. Era introvertida amb una imaginació sorprenent per la seva edat. Recorda encara amb claredat el seu primer dia de classe de matemàtiques: els números no li van sortir bé, i, des d'aleshores, la relació amb les matemàtiques va ser una batalla perduda. Però malgrat la seva dificultat amb els números, Nefer trobava confort en altres formes d'expressió, i aviat es va deixar captivar pel poder del dibuix.

La Nefer petita tenia un llapis molt especial: la meitat era de color vermell i l'altra meitat de color blau, un llapis gruixut de fusta amb el qual feia sanefes i formes geomètriques bàsiques, alternant pals, rodones, i triangles. Allò li sortia d'allò més bé, i més d'una vegada va solucionar problemes de conjunts i subconjunts a classe gràcies als seus dibuixos. Ja llavors, el dibuix començava a ser la seva forma de comprendre el món, un recurs que li permetia expressar el que les paraules no podien dir.

Els estius a Pineda van ser una altra etapa crucial de la seva infància. Els seus pares la portaven a casa de la seva besàvia Maria i de la tieta Margarita, al vell carrer Major de Pineda, on cada estiu començava una aventura. Allà jugava amb la seva amiga, la filla del butaner, mentre la seva "abuela" es dedicava al camp i la tieta anava a treballar a la fàbrica. Quan quedava sola, Nefer trobava refugi en el llapis i el paper. El dibuix va esdevenir una constant, un company que li permetia donar forma al seu món interior.

A mesura que passaven els estius, Nefer va començar a substituir el llapis per estilogràfiques amb tinta negra, aprofundint en el detall i la precisió dels seus traços. Dibuixava les hores en què estava sola, capturant les seves percepcions del món que l'envoltava i forjant, a poc a poc, el seu estil únic. Així, gairebé sense adonar-se’n, va començar a construir el seu univers personal, un món ric en formes, línies, i símbols que algun dia es convertirien en el seu llenguatge artístic.


Tinta sobre paper / Col·lecció particular

Escoltant l' Elena Francis a Pineda 

1972

Tinta sobre paper/ Col·lecció particular





Esther Vilanova Rovira 

nefer.comunicacions@gmail.com

Tots els drets reservats ©

Entrades populars d'aquest blog

L'ànima de la fusta: el nou material creatiu de Nefer

El temporal Glòria, que va assotar les costes catalanes fa uns anys, va deixar moltes seqüeles al litoral del Maresme. Però, per a Nefer, aquells troncs arrossegats pel mar, abandonats a les platges, no eren només restes d'una tempesta, sinó un material amb una història a explicar. Els troncs desgastats, marcats pel salnitre i el pas del temps, van esdevenir per a ella una oportunitat per transformar la destrucció en art. Nefer va recollir aquestes peces de fusta amb la intenció de donar-los una nova vida. En el seu taller, aquests troncs van passar per un procés de creació que buscava extreure'n l'essència més pura. Les fustes van ser cremades, polides i encerades, treballades amb una cura especial per ressaltar la seva textura i el seu color natural, alhora que es rebutjaven aquelles de formes anecdòtiques que no aportaven res a la narrativa que volia construir. La seva visió no es limita només a la forma natural del material; el seu interès va més enllà, explorant les ci...

Admiració pel romànic

La fascinació de Nefer per l'art romànic: l'Orant de Pedret com a font d'inspiració Nefer ha trobat una connexió profunda amb l'art romànic, una forma artística que, segons ella, està “feta a mida humana.” Aquesta simplicitat, lluny de ser una limitació, esdevé un pont directe entre la terra i el cel, dues forces que es troben en equilibri en les seves obres. L'art romànic, amb la seva força expressiva i la seva manca de pretensions, ha estat una font d'inspiració constant per Nefer, influint en la seva forma de composar i en la manera en què presenta les figures en les seves obres. Un exemple clar d'aquesta influència és la peça  "Flor de Pedret" , una obra inspirada en l'Orant de Pedret , un personatge pintat en una ermita preromànica del segle XI a Sant Quirze de Pedret, al Berguedà. L'Orant, amb els braços estesos i envoltat d'un cercle decorat amb motius en zig-zag, projecta una connexió entre el món terrenal i el diví. Aquest elem...